Vivencias de los estudiantes universitarios que cursan el 3er año de la Licenciatura en Enfermería en referencia con las practicas hospitalarias en situación de pandemia en la ciudad de Comodoro Rivadavia - 2022
Cargando...
Fecha
2023
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco. Facultad de Ciencias Naturales y Ciencias de la Salud. Departamento de Enfermería
Resumen
La pandemia por COVID – 19 instauro las medidas del aislamiento social obligatorio, lo cual exigió generar modificaciones repentinas a las modalidades en el proceso de enseñanza - aprendizaje. Por lo cual, para dar continuidad a dicho proceso, surgió como alternativa principal la virtualidad. Este contexto inevitablemente produjo un gran impacto en el proceso de enseñanza - aprendizaje, el cual fue percibido y sobrellevado de diferentes maneras por los principales sujetos involucrados, es decir, los estudiantes.
Es por lo cual, se presenta a continuación un proyecto de investigación cualitativo, con metodología descriptiva y fenomenológica, la cual tiene como tema principal "Las vivencias de los estudiantes universitarios que cursan el 3er año de la Licenciatura en Enfermería en referencia con las practicas hospitalarias en situación de pandemia”, con el objetivo de conocer y comprender cuales fueron las vivencias que tuvieron en el ámbito virtual con las clases y en el ámbito hospitalarias cuanto tuvieron que realizar sus prácticas hospitalarias.
El estudio se realizó en los meses de octubre a diciembre del año 2022, en la ciudad de Comodoro Rivadavia, la cual abarco una población de 4 estudiantes regulares que cursan el 3er año de la Licenciatura en Enfermería de la UNPSJB. Se utilizo la teorista Patricia Benner, quien pone en manifiesto la teoría de los niveles de adquisición de destrezas en como los estudiantes se forman progresivamente y adquieren experiencias de la práctica. Este proyecto es llevado a cabo con la finalidad de conocer y comprender las visiones y vivencias de los estudiantes de enfermería de 3er año respecto a esta transición, siendo de gran interés para la disciplina, específicamente para el área de educación en Enfermería. Con esto se espera aportar a la visibilización de las diferencias y similitudes de las vivencias de los estudiantes. Posibilitando el tener una visión integral de la situación y el poder reconocer las experiencias positivas vivencias como así también las dificultades sobrellevadas.
The COVID - 19 pandemic established the measures of mandatory social isolation, which required generating sudden modifications to the modalities in the teaching-learning process. Therefore, to give continuity to this process, virtuality emerged as the main alternative. This context inevitably produced a great impact on the teaching-learning process, which was perceived nd carried out in different ways by the main subjects involved, that is, the students. That is why, a qualitative research project is presented below, with descriptive and phenomenological methodology, which has as its main theme "The experiences of university students who are in the 3rd year of the Bachelor's Degree in Nursing in reference to hospital practices. in a pandemic situation”, with the aim of knowing and understanding what were the experiences they had in the virtual environment with the classes and in the hospital environment when they had to carry out their hospital practices. The study was carried out in the months of October to December of the year 2022, in the city of Comodoro Rivadavia, which included a population of 4 regular students who are in the 3rd year of the Nursing Degree at UNPSJB. The theorist Patricia Benner was used, who highlights the theory of levels of skill acquisition in how students are progressively trained and acquire practical experiences. This project is carried out with the purpose of knowing and understanding the visions and experiences of 3rd year nursing students regarding this transition, being of great interest for the discipline, specifically for the area of Nursing education. With this, it is expected to contribute to the visibility of the differences and similarities of the experiences of the students. Enabling to have a comprehensive vision of the situation and to be able to recognize the positive experiences as well s the difficulties endured.
The COVID - 19 pandemic established the measures of mandatory social isolation, which required generating sudden modifications to the modalities in the teaching-learning process. Therefore, to give continuity to this process, virtuality emerged as the main alternative. This context inevitably produced a great impact on the teaching-learning process, which was perceived nd carried out in different ways by the main subjects involved, that is, the students. That is why, a qualitative research project is presented below, with descriptive and phenomenological methodology, which has as its main theme "The experiences of university students who are in the 3rd year of the Bachelor's Degree in Nursing in reference to hospital practices. in a pandemic situation”, with the aim of knowing and understanding what were the experiences they had in the virtual environment with the classes and in the hospital environment when they had to carry out their hospital practices. The study was carried out in the months of October to December of the year 2022, in the city of Comodoro Rivadavia, which included a population of 4 regular students who are in the 3rd year of the Nursing Degree at UNPSJB. The theorist Patricia Benner was used, who highlights the theory of levels of skill acquisition in how students are progressively trained and acquire practical experiences. This project is carried out with the purpose of knowing and understanding the visions and experiences of 3rd year nursing students regarding this transition, being of great interest for the discipline, specifically for the area of Nursing education. With this, it is expected to contribute to the visibility of the differences and similarities of the experiences of the students. Enabling to have a comprehensive vision of the situation and to be able to recognize the positive experiences as well s the difficulties endured.
Descripción
Palabras clave
PANDEMIA, PRACTICAS, HOSPITALES
Citación
Arias Rojas, Jhosely. (2023). Vivencias de los estudiantes universitarios que cursan el 3er año de la Licenciatura en Enfermería en referencia con las practicas hospitalarias en situación de pandemia en la ciudad de Comodoro Rivadavia - 2022. Trabajo final de grado. Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco. Facultad de Ciencias Naturales y Ciencias de la Salud. Departamento de Enfermería